Държавата започва ремонт на ЖП гари с евросредства

Държавата започва ремонт на ЖП гари с евросредства

 Общо пет гари  у нас ще бъдат ремонтирани с пари от Европейския съюз. Преди седмица започна реконструкцията на гарата в Подуяне, а министърът на транспорта Росен Желязков каза, че очаква след обновяването гарата, тя да бъде част от културно-историческо наследство на България.

Подуянската гара е една от първите, построени в София през далечната 1930 г., и до този момент там не е правен основен ремонт. „Проектът има за цел да запази не само автентичния вид на гарата, но и да го подчертае. Това е голямо предизвикателство към изпълнителя, който пое ангажимент реконструкцията да приключи в предвидения срок от 15 месеца", обясни министърът на транспорта.

Сключването на договора за ремонта на другите две софийски жп гари - Казичене и Искър, се бави, заради обжалване на процедурите за избор на изпълнители в Комисията за защита на конкуренцията, припомня Infostock. Общо за реконструкцията на трите софийски гари са предвидени 5.4 млн. лева - 2.9 млн. лева за Подуяне, 1.2 млн. лева за Искър и 1.1 млн. за Казичене.

Преди дни беше даден старт на строителните дейности по реконструкцията на жп гара Карнобат по общ проект на стойност над 30 милиона лева. Сградата на гарата в Карнобат е по ключовото за страната трасе между София и Бургас и не е ремонтирана повече от 30 години.

„Тази железопътна гара е изключително важна и е единствената жп връзка между Югоизточна и Североизточна България. Тя е четвъртият по големина железопътен възел в страната и е част от транспортния коридор Пловдив - Бургас", това обяви министър Желязков по време на церемонията за стартиране на реконструкцията на жп гарата в Карнобат. Той изтъкна, че от нея ще започне развитието на направлението Бургас - Синдел, като амбициите са да бъде и част от инфраструктурата, която ще продължи към Русе.

По думите на министъра, само за жп гара Карнобат инвестицията е над 4 млн. лв., като ще бъде ремонтирано не само приемното здание, но и пероните и подлеза. Ще бъдат извършени конструктивни укрепвания, архитектурно обновяване, както и изграждане на асансьори и съоръжения за лица с намалена подвижност за достъп до пероните.

„Това реално ще бъде една нова гара, която ще запази духа на времето, когато е строена, за да има устойчивост и приемственост. Строителството ще продължи две години, като през този период няма да бъде преустановена дейността на гарата, за да продължи да обслужва пътниците", отбеляза още Росен Желязков.

На журналистически въпрос: Защо се ремонтират жп гарите в България, транспортният министър отговори: „Европа, а и целият свят, инвестира в железопътната инфраструктура и транспорт. Това е по-евтин, по-удобен, по-целесъобразен и екологичен транспорт, така че ние трябва да продължим да поддържаме инфраструктурата и да я модернизираме."

Очакванията на транспортното ведомство, а и общоевропейската тенденция за развитие на сектора, показват, че през следващите 10-15 години железопътният транспорт ще се превърне в основен.

Реконструкцията на гарите в България върви успоредно с големите инфраструктурни проекти за модернизиране на жп линиите, като на първо място е трасето от София до Бургас през Пловдив.

През март министър Желязков каза, че необходимият бюджет за всички стратегически железопътни проекти у нас след 2021 г. е 4 млрд. лева. Той уточни, че те са за жп връзките със Сърбия и Северна Македония, участъците Видин-Медковец, Карнобат-Синдел, внедряване на Европейска система за управление на влаковете в няколко участъка в страната, както и развитие на два жп възела - във Варна и в Горна Оряховица.

Вече са направени разчетите за железопътната инфраструктура с двете западни съседки. За свързването със Северна Македония са необходими 400 млн. евро, а със Сърбия - между 150 и 200 млн. евро.

Плановете са до 2030 г. да бъдат завършени проектите, разположени на основната трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T) мрежа, а до 2050 г. - всички проекти на широкообхватната мрежа.

Предстои до няколко месеца да бъдат утвърдени транспортните проекти, които ще бъдат включени в новата оперативна програма в сектор „Транспорт" за следващия програмен периода 2021-2027 г.