Развитието на сектор Храни и напитки в модерните търговски центрове изостава от средните европейски нива

Развитието на сектор Храни и напитки в модерните търговски центрове изостава от средните европейски нива

Сектор Храни и напитки заема от 2 до 3 пъти по-малък дял от площите в модерните търговски центрове  в София, в сравнение с тези в повечето европейски градове, показва доклад на Colliers International. В него проучването на Colliers са включени кьоски за импулсни покупки, кафенета и заведения за хранене (включително за бързо хранене), а центровете, в които са правени проучванията са Park Center, Mall of Sofia, The Mall, Serdika Center, Bulgaria Mall, Paradise Center, Sofia Ring Mall, Mega Mall. 

От 5% преди около едно десетилетие, в момента той достига 10-15% от общата търговска площ в моловете в Европа, като до 2025 г. се очаква да нарасне до 20%.

В София общата квадратура, посветена на Храни и напитки във всички разглеждани шопинг центрове, е около 6% или 20,000 кв.м. 

Разпределението на под-категориите в сектора е специфично за всеки мол. Това, което се отнася за всички, обаче, е че включват заведения за бързо хранене тип фаст фууд. В противоположния край на класацията са специализираните ресторанти и баровете, които са представени само в три от осемте мола, обект на проучване. 

Според Международния съвет на търговските центрове (ICSC) около 80% от площите в сектор Храни и напитки, трябва да бъдат предвидени за заведения за бързо хранене (Fast Food), общодостъпни ресторанти за неформално хранене (Casual Dining) и барове и клубове. Оставащите 20% са фокусирани върху импулсни покупки за допълнително хранене (Impulse Treats) и кафенета. В София по-голямата част от разглежданите шопинг молове отговарят на този стандарт.

Секторът Храни и напитки в столичните търговски центрове се състои предимно от местни брандове. Изключение правят под-категориите на кафенетата и фаст фууд операторите. Традиционно, компаниите в сектора са разположени главно в зоната за хранене  -  т.нар. фууд корт, където основно се предлагат бургери и сандвичи (32%), и пица, паста и морска храна (22%).

Здравословната храна набира все по-голяма популярност. 

Според проучване сред компаниите в сектор Храни и напитки в България, 67% от тях имат планове за разрастване през 2019 г. Предпочитаните локации са главни търговски улици и модерни шопинг центрове, 38% от операторите ще разглеждат ритейл зони в офис сгради, а  25 % от компаниите се интересуват и от подходяща локация в търговски паркове.  Градовете, които са във фокуса им, са София (88%), Варна (25%) и Бургас (19%).

Докладът на Colliers набелязва няколко посоки на развитие на разглеждания сектор в страната. Те са свързани с разширяване на фууд корт зоните в търговските центрове, навлизане на нови международни оператори на местния пазар, повишаване на разнообразието на предлаганата храна. Шопинг моловете имат възможност да си създадат допълнително конкурентно предимство, свързано с добавяне на представители от под-категорията на баровете и клубовете.