Кое привлича посетителите в моловете

Кое привлича посетителите в моловете

Разнообразието от продукти и атрактивните промоции са основни фактори за привличане на посетители, а от събитията, дегустациите на храна и напитки са най-атрактивни. Сред важните отличителни характеристики на търговските центрове са удобната локация, наличието на кино, лесната ориентация във вътрешността на мола, както и приятната атмосфера. 

Toва показва проучване на нагласите към модерните търговски центрове в София, направено от Colliers и Gfk. Изследването се проведе в края на 2017 г., а целта му е да се анализират промените във вижданията на три основни таргет групи – посетители, търговци и собственици, спрямо предходното проучване, проведено през 2015 г. Мнението си споделиха 700 посетители, 72 търговци и 20 собственици. 

Проучването на Colliers и Gfk дава отговор на въпроси, свързани с позиционирането и класацията на търговските центрове по различни критерии, причините за избора на един търговски център пред друг, любимите марки по категории продукти, колко са склонни да похарчат потребителите и за какво, как прекарват свободното си време, кои са предпочитаните телевизионни канали, радиостанции, списания, интернет сайтове, кои са най-добре възприеманите видове събития и промоции в шопинг моловете, както и много други. Провеждането на проучването за втори път, дава възможност за извеждане на тенденции в поведението и идентифициране на развитие в нагласите на участниците.

Някои от интересните нови моменти, са че категория „Мода“ е с нараснало значение за добрия търговски микс в моловете. Това е свързано и с факта, че за посетителите е станало по-важно да следват последните модни тенденции. При тях се наблюдава готовност да инвестират повече в спортно облекло и аксесоари, и парфюмерия и козметика, в сравнение с предходното проучване. Друго любопитно развитие, е че гледането не телевизия, въпреки че продължава да е сред предпочитаните занимания през свободното време, намалява като популярност. 

Любимите марки на посетителите в категория „Мода“ остават, както и през 2015 г., H&M, Zara и LC Waikiki. Сред мъжете, участвали в проучването, Andrews е най-харесваната марка, докато при жените, на водещи позиции са Zara  и Mango. От ключово значение за потребителите е наличието на любезен и отзивчив персонал в магазините. 

Свободното си време посетителите на търговски центрове прекарват в интернет или пред телевизора, на трето място са разходките извън дома, а четенето на книги се класира на четвърта позиция. Молове те посещават средно веднъж на седмица, а на кино ходят приблизително два пъти в месеца. Предпочитаните от жените телевизионни канали са Nova TV и Fox Life, а от мъжете БНТ 1, BTV Action и Diema. Проучването разглежда в още повече детайли заниманията на посетителите в свободното им време и медийното им поведение, по конкретни търговски центрове. 

На база на проучването основните общи препоръки към търговските центрове са да продължават да доразвиват търговския си микс, да поддържат разнообразие от брандове и да организират събития и промоции. Допълнителна детайлна информация от изследваното е налична и може да бъде предоставена под формата на индивидуален доклад, който дава точни данни за позиционирането както на конкретни марки, така и на самите търговски центрове като популярност, честота на посещаемост, любими продуктови категории, конкурентни предимства и полета за развитие.