Изтеглянето на ключови наематели доведе до спад на заетостта в търговските центрове

Изтеглянето на ключови наематели доведе до спад на заетостта в търговските центрове
Изтегляне на ключови наематели от моловете и стремежът на търговските центрове да подобрят микса си от наематели, са двете тенденции, които определиха третото тримесечие на годината за пазара на търговски площи.
 
Освободените от Carrefour и Piccadilly площи отвориха нови свободни площи в големите търговски центрове, което доведе до спад на заетостта до 90% при средни нива 93-95% година по-рано, сочи анализ на консултантската компания Forton, стратегически партньор на Cushman&Wakefield за България и Македония. 
 
Спадът е само временен и очакванията са освободените пространства сравнително бързо да бъдат заети от нови наематели.
 
„С ръста на потреблението пазарът на търговски площи в София е динамичен и там, където все още няма наемни договори скоро очакваме подписването на такива. Оттеглянето на Carrefour и свиването на мрежата на Piccadilly отвори място за техните конкуренти, както и за нови big-box наематели в търговските центрове“, коментира Росен Генев, мениджър „Търговски площи“ във Forton/Cushman&Wakefield.
 
 
Сред примерите в тази посока от консултантската компания посочиха влизането на Lidl в Sofia Ring Mall, както и обявеното намерение на Billa да заеме мястото на Piccadilly в Serdika Center. Piccadilly от своя страна се очаква да влезе на освободената от Carrefour площ в Paradise Center.  Все още няма яснота какви наематели ще влязат на мястото на Carrfour в The Mall. 
 
Двата най-големи търговски центъра у нас - Paradise Center и Sofia Ring Mall, както и в Park Center (новото име на City Center Sofia), подобриха микса си от наематели, като  при последния отвориха Reserved, Scandal и The North Face, Sport Depot, детският център Capella Play.
 
Липсата на новозавършени проекти задържа общите обеми на нивото от 718 000 кв.м. Така в страната на 1000 жители се падат 100 кв.м площи, а в София на същия брой хора – 276 кв.м търговска площ. 
 
Очаква се тези показатели да се променят в следващите години с планираното отваряне на големи мултифункционални проекти в София, в които се планират и търговски зони. Турският инвеститор Garanti Koza анонсира две подобни концепции – Grand Canyon и Sofia Square, всяка от които ще включва по 35 000 кв. м ритейл част. Приключването на проектите се планира съответно за 2019 и 2020 година. 
 
Докато високия клас модни марки останаха активни предимно в столицата, средният клас и бюджетните брандове продължиха експанзията си в страната през тримесечието. Сред по-значимите сделки за периода са влизането на LC Waikiki в Retail Park Plovdiv, на обувния бранд CCC на 530 кв. м в Panorama Mall – Плевен. Дрогериите Lilly и dm също продължават да се разрастват в страната. 
 
 
Като най-голяма сделка в сегмента за годината се очертава предстоящото откриване на хипермаркет на веригата Jumbo в Park Mall в Стара Загора. Очаква се той да отвори в края на ноември на 11 600 кв. м на партерния етаж на търговския център.
 
На пазара на търговски улици бул. „Витоша“ остава във фокуса на наемателите, въпреки липсата на подходящи свободни площи. Модните марки и тези в health & beauty сегмента също търсят възможности за разширяване. Устойчивият интерес задържа наемите на 46 евро на кв. м месечно за магазин с площ 100-150 кв. м. Делът на незаетите площи на булеварда остава по-малко от 5%. 
 

Наемите на топ местата в търговските центрове в София остават стабилни – €28/кв. м месечно с потенциал за ръст. На второстепенните пазари нивата се движат между €12 и €16 евро/кв. м месечно.
 
Придобиването на бившия магазин на Carrefour в The Mall в София за 17 млн. евро от Unicredit Bulbank беше единствената по-значима транзакция за периода. Интересът към първокласни проекти обаче остава силен, особено в София.