Фокусът на инвеститорите се измества към добре работещи търговски центрове в областните градове

Фокусът на инвеститорите се измества към добре работещи търговски центрове в областните градове

Движен от ръста на потреблението, пазарът на търговски площи показа наемна и инвестиционна активност през първата половина на 2018 г., показват данните на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton. През второто тримесечие във фокуса беше big-box сегментът, основно покрай разрастването на големи хранителни вериги и търговци от сектора „направи си сам“, ремонтите и обзавеждането на дома. Сред новоотворените площи от този тип през тримесечието бяха тези на CBA и JYSK в „Ритейл парк Средец“ в София. В страната ритейл парковете и big-box форматът са използвани и от търговци в областта на модата и обувките като платформа за навлизането им в областните градове.

Заедно с разрастването на вече присъстващите търговци, българският пазар става все по-атрактивен и за навлизане на нови козметични и модни брандове. През първата половина на 2018 г. в София отвориха магазини NYX и The Body Shop, както и Polo Ralph Lauren, a модният бранд Superdry откри първата си локация за страната в Пловдив. Вълната от навлизане на нови международни и регионални брандове се очаква да продължи с нови откривания в близките години.

След лекото покачване от края на 2017 и началото на тази година наемните нива в София остават стабилни. За моловете те са 32 евро/кв. м за малък търговски обект в зона с висок трафик, а за бул. „Витоша“ средните наемни нива се движат около 50 евро/кв. м. С нарастването на активността на наемателите средната незаетост в търговските центрове в София плавно намалява, като към средата на годината тя е около 9%. В най-добре представящите се молове на пазара нивата на свободни площи се движат в рамките на 1-2%.

След вълната от придобивания на ритейл пазара през 2017 г., през последните месеци станахме свидетели на още една значима инвестиционна сделка с продажбата на Mall of Sofia на GTC. Подобно на тренда в останалите пазари от Централна и Източна Европа, фокусът на инвеститорите се измества към добре работещи търговски центрове в областните градове. Доходността при сделки с първокласни активи в ритейл сегмента е с тенденция да се повиши от 7.25% за София, а нивата извън столицата се очаква да нарастват до и над 8%.